Aug 5, 2014

Tips untuk pelancongan yang selamat


 


Dunia ini tidak berbahaya atau tidak selamat. Sebaliknya. Terdapat beberapa tempat di dunia ini kehidupan yang terdesak dan orang yang terdesak.mereka mungkin akan mengambil kesempatan terhadap pelancong luar.Jika anda mehukan perjalanan yang lebih selamat mari cuba tips di bawah ini.

1. Beg galas (travel bag)




Image by Inti


Pergi ke tempat orang memang melalaikan kita,dengan budaya,keindahan nature.Anda mungkin lebih cenderung meninggalkan jaket atau beg anda di meja kedai makan,Jika anda mahu meninggalkan barang anda harus meletak beg anda di kawasan yang orang lain nampak itu adalah barang anda.




2. Pelbagaikan sumber kewangan anda

Image by Dennis Wong


Anda tahu bagaimana anda menyimpan semua kad bank anda dalam dompet / beg tangan anda apabila anda berada di rumah? Jangan lakukan ini semasa anda dalam perjalanan. Pastikan sekurang-kurangnya satu sumber kewangan anda di tempat yang berbeza, sebaik-baiknya tidak dengan anda. Jika anda kehilangan semua kad anda semasa melancong adalah amat sukar untuk mendapat ganti, dan tanpa wang di Timbuktu boleh memburukkan lagi hari anda.

 





3. Jangan simpan dompet / purse dalam poket belakang seluar jeans anda.

 
 Image by MasonJars

Untuk mengelak daripada penyeluk saku, simpan di dalam poket depan anda, terutamanya poket yang boleh dibutang ke atas. Terbaik dari semua, gunakan poket bahagian dalam jaket anda. Terdapat juga beban yang berbeza 'tali pinggang wang' (lihat contoh di sini) yang sama ada menggantung di dalam baju atau membalut di sekeliling pinggang anda (di bawah baju anda), dan lain-lain Pastikan ia kalis air kerana perjalanan selalunya membuat anda berpeluh. Saya menasihati terhadap jenis  bum bag/fanny pack


4. Imbas semua dokumen utama anda

 Image by Ken_Mayer

Mengimbas dokumen-dokumen perjalanan anda dan e-melkan dokumen anda kepada anda sendiri. Ini adalah cara tradisional  membuat salinan pasport dan visa anda, dan lain-lain insurans perjalanan, dan pastikan mereka di bahagian yang berasingan bagasi anda. Tetapi itu semua itu adalah cara sebelum era digital. Hari ini, era digital gunakan manfaat teknologi dengan sebaik-baiknya (anda tahu ape maksud saye kan)  - dengan cara ini dokumen-dokumen anda tidak akan hilang walaupun beg anda hilang.


5. Berhati-hati dengan strangers

 

Adalah sukar untuk mengenali penduduk tempatan di destinasi jika anda tidak mempercayai mereka, tetapi terdapat had untuk anda perlu percaya mereka apabila ia datang kepada keselamatan peribadi anda (pergi dengan mereka ke kawasan yang berisiko di bandar), wang, dan mengambil makanan atau minuman mereka. Lakukan carian di forum Lonely Planet Thorn Tree untuk penipuan terbaru yang pelancong telah laporkan di mana anda berada. Juga, melihat 'Bahaya dan gangguan' bahagian-bahagian dalam buku panduan Lonely Planet anda dan meminta kakitangan hotel / hostel anda untuk tips keselamatan. 


6. Dapatkan insuran pelancongan

 
Image by Patrick Denker

 Ini terutamanya untuk kos kesihatan jika anda sakit atau cedera  di luar negara. Kos hospital boleh mncecah beribu-ribu ringgit, walaupun untuk kecederaan ringan. Insurans adalah berbaloi.


 7. Dapatkan suntikan vaksin

 
Image by I woz ere

Jumpa doktor anda sebelum anda pergi melancong untuk mendapatkan semua pelalian / imunisasi yang berkaitan destinasi yang akan anda lawati, dan belajar langkah menjaga kesihatan anda harus ikuti. 


  

 

No comments:

Post a Comment