Feb 2, 2014

Potret Kanak-Kanak Afghanistan hidup di Pakistan



Assalamualaikum


ISLAMABAD- Selama lebih tiga dekad, Pakistan telah menjadi tempat tinggal kepada salah satu daripada komuniti pelarian terbesar di dunia  beratus-ratus ribu rakyat Afghanistan lari dari peperangan yang berulang di negara mereka.




Sejak serangan tahun 2001 yang dilakukan amerika terhadap Afghanistan , lebih kurang 3.8 juta telah kembali ke rumah , menurut agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu .Hampir 1.6 juta pelarian Afghanistan berdaftar kekal di Pakistan, dengan kira-kira satu lagi juta tinggal di sini secara haram.


Generasi Seluruh kanak-kanak Afghan telah dilahirkan dan dibesarkan di Pakistan , sering hidup dalam kemiskinan dan ketidaktentuan. Awal Gul,12 thn, tinggal di sebuah kawasan setinggan di pinggir ibu negara, Islamabad. Dia tidak pernah pergi ke sekolah dan sebaliknya bekerja sebagai buruh hari di pasar sayur-sayuran yang berdekatan. Ia ingin menjadi seorang pemain kriket terkenal dan mewakili tanah airnya.


"Tanah saya di Afghanistan, tetapi kami tidak mempunyai apa-apa di sini," katanya.








Penduduk Afghanistan di Pakistan adalah warisan konflik berulang di Afghanistan. Berjuta-juta merentasi sempadan selepas pencerobohan Soviet di Afghanistan pada tahun 1979, permulaan perang yang panjang menentang penjajah. Selepas Soviet ditarik keluar , negara ini telah musnah oleh pertempuran antara panglima perang , dan banyak lagi warga yang Afghan melarikan diri. Apabila Taliban meningkat kuasanya pada tahun 1996, sekali lagi penduduk Afghan ditindas.

Kebanyakan pelarian tidak dapat kembali ke Afghanistan.Mereka merasa diri mereka seperti orang luar di Pakistan, tetapi mereka mengatakan tanah air mereka masih bahaya  dan sangat-sangat miskin.

 Tekanan ke atas kerajaan untuk menghantar mereka kembali.Warga Afghan dilihat sebagai pembawa jenayah dan keganasan ke Pakistan dan mempunyai masa yang sukar mencari pekerjaan atau menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

Berikut adalah siri potret kanak-kanak Afghan yang tinggal di Pakistan oleh Associated Press jurugambar Muhammed Muheisen .








1 comment: