Jun 9, 2014

16 sebab untuk anda suka kepada lautan (jika sebelum ini anda tidak menyukainya)



Di bawah, 16 sebab laut, sumber yang kita cintai, adalah salah satu elemen yang paling menarik di Bumi planet kita.

1. Lautan meliputi lebih 70 peratus daripada permukaan planet kita dan mengandungi kira-kira 99 peratus daripada ruang hidup di Bumi.
Menurut Persatuan Pemuliharaan MarineBio, manusia hanya meneroka kurang daripada 10 peratus daripada "ruang hidupan," yang bermakna kita hampir tidak tahu apa-apa tentang dunia marmar biru yang kita hidup :



2. Dianggarkan 2.2 juta spesies hidup di lautan.
Antara 50 hingga 80% daripada semua kehidupan di Bumi adalah di bawah laut:



3. Obor-obor ini boleh kembali kepada umur kebelakang (lebih muda)
spesis Turritopsis dohrnii (aka obor obor "abadi") mempunyai keupayaan untuk mengubah dirinya ke dalam keadaan yang lebih muda:
 



4. Belangkas
Mereka telah wujud di Bumi selama lebih 300 juta tahun. Itu lebih tua daripada dinosaur:
 



5. Haiwan yang terbesar dan paling berat yang pernah wujud.
Paus biru, yang disenaraikan sebagai terancam di bawah Akta Spesies Terancam, boleh tumbuh sepanjang 100 kaki dan berat sehingga £ 330,000 pounds:
 



6. Tetapi mari kita bercakap tentang ikan salah satu yang semua orang benar-benar terpesona dengannya - jerung.
Ikan toothy ini adalah salah satu bahagian yang menakutkan. Walaupun mereka dianggap sebagai pemangsa nombor laut, anda mempunyai risiko yang lebih tinggi daripada mati akibat gigitan nyamuk daripada ikan yu: 


7. Rangka jerung diperbuat daripada tulang rawan dan kulit dilindungi dengan sisik toothlike kecil, menjadikan mereka mesin renang ditakuti. Dan bertentangan dengan kepercayaan umum, penyelidikan telah menunjukkan bahawa jerung mempunyai penglihatan tajam dan adalah sepuluh kali lebih sensitif kepada cahaya daripada manusia - sesuai untuk menjadikan mangsa di perairan gelap: 


8. Bercakap tentang air gelap, kedalaman purata lautan adalah sekitar 14,000 kaki.
Itu lebih daripada 40 padang bola sepak, dari zon akhir ke zon akhir. Di sana, indah, Bioluminescent, dan kadang-kadang makluk menakutkan berkeliaran di dunia yang gelap, seperti viperfish ini:
 



Dan jeli Bioluminescent, juga dikenali sebagai ctenophore:

9. Tetapi, di perairan lebih ringan, di mana sinar matahari bersinar, hutan indah muncul.
Hutan rumpai laut mempunyai keupayaan untuk membesar sehingga 18 inci setiap hari, mewujudkan, taman permainan yang kaya dengan nutrien yang sesuai untuk anjing laut, singa laut, ikan paus dan burung:



Dan memerang laut comel:

 
 10. Lautan di dunia boleh dikatakan kita sumber yang paling penting, sebagai rakyat        bumi,
Selain daripada lautan yang terdiri daripada kebanyakan planet kita, ia merupakan sumber makanan selama beratus-ratus beribu-ribu spesis. Malangnya, penangkapan ikan berlebihan dan pencemaran manusia diwujudkan dan merosakkan sumber terbesar kami. Jika kita terus, kita akhirnya boleh kehabisan ikan, menyebabkan kesan domino bencana. Ini mungkin bermakna tiada lagi kecantikan, terumbu yang berkembang seperti ini:



Atau ini umpan bola yang memukau tekan play dan menonton ikan hipnosis berkumpul oleh beribu-ribu untuk melindungi diri mereka daripada pemangsa seperti ikan lumba-lumba, jerung dan burung :


 Di bahagian-bahagian di dunia, seperti di perairan Semenanjung Yucatan di Mexico, hidrogen sulfat bercampur dengan air masin, menjadikannya lebih berat daripada air masin biasa dan menyebabkan ia tenggelam ke bawah dan mengalir seperti sungai:


12. Laut ini sebenarnya sesuatu yang lebih fizikal dan pelbagai daripada gambar di dalam telefon anda.Anda patut saksikannya sendiri :)
Ia dingin dan sejuk:



Ia garang,kasar dan beribut:


Tetapi, sudah tentu, ia juga panas, jernih dan sungguh menggoda: 

 
 13. Dan apabila elemen-elemen menyelaraskan serentak dan sempurna, ia taman permainan yang hebat.
Tetapi ingat, laut bukan sahaja taman permainan, juga bukan hanya kita. Ia adalah sumber yang kita mesti melindungi jika kita mahu terus menikmati ia seperti ini:



14. lihatlah keindahan ciptaan tuhan




15. Walaupun kita manusia tidak mempunyai insang (lagi), lautan boleh menjadi salah satu santuari rohani yang paling berharga.
Sesiapa yang menghabiskan banyak masa di laut - meluncur melalui gelombang, menyelam di laut dalam, belayar di seluruh dunia - boleh memberitahu anda betapa kuat kuasa laut. Ia boleh meningkatkan deria dan boleh memberi anda keseronokan yang paling tulus dan emosi kehidupan anda:
(Photo by M Swiet Productions/Getty Images. Quote from Surfer Magazine by Keala Kennelly about surfing Teahupoo in Tahiti. Graphic by HuffPost Hawaii.)
16. Lautan, sama ada kita sedar atau tidak, adalah sumber sebahagian besar dikongsi dunia, yang digunakan bersama oleh berbilion-bilion manusia di seluruh dunia.
Laut memberikan kita udara untuk bernafas (tumbuhan laut menyediakan separuh daripada oksigen di dunia), memberi kita makanan untuk dimakan (sekitar 3.5 bilion orang bergantung kepada laut sebagai sumber makanan utama mereka), dan juga membantu meningkatkan ekonomi kita (satu di setiap enam pekerjaan adalah laut yang berkaitan). Polinesia Voyaging Persatuan baru-baru ini memulakan pelayaran tiga tahun di seluruh dunia dalam kanu kayu, dengan menggunakan teknik wayfaring purba, untuk membuktikan bahawa kita semua yang berkait dan perlu menjaga Bumi, sebagaimana dia menjaga kami:
 
 

No comments:

Post a Comment